10 Cara Mengeratkan Hubungan Seorang Ayah Dengan Anaknya.

10 Cara Mengeratkan Hubungan Seorang Ayah Dengan Anaknya.

Kasih sayang terhadap anak tidak semestinnya berupa hadiah dan harta kebendaan. Berikut adalah beberapa cara mudah meningkatkan pertalian antara ayah dan anak

Kembong and Me

1. Bercerita Kepada Anak Anda.

Anda boleh bercerita kepada anak-anak anda. Ini boleh dilakukan sebelum tidur atau bila ada kesempatan. Anda boleh bercerita mengenai para nabi untuk mendidik mereka. Anda boleh bercerita yang seram dan kejadian yang lucu dalam hidup anda. Anda juga boleh meminta anak anda untuk bercerita mengenai pengalaman dan perasaan mereka disekolah atau pergaulan dengan kawan.

2.Bermain Dengan Anak Anda.
Penyelikan telah menunjukan bahawa ayah lebih sering bermain dengan anak.
Anda boleh bermain bola, layang dan memancing dengan anak anda.
Ajar mereka bermain catur untuk meningkatkan daya penyusunan stategi mereka.
Prestasi akan meninggkat dengan pantas dan kemungkinan mengalahkan anda. 🙂
3. Bimbing Mereka Untuk Menolong Dengan Kerja Ringan.
Anda boleh membimbing mereka melakukan kerja ringan di rumah.
Tunjukkan mereka cara menyapu rumah, membersikan lelaman dirumah,
menggemas bilik. Lakukan bersama beberapa kali. Kemudian berikan
tanggungjawab kerja ringan ini kepada mereka. Ini memupuk tabiat berbakti
terhadap keluarga.

IMG 0376

4. Bawa keluarga anda berkelah.

Luangkan masa untuk keluarga anda. Ajar anak anda menaiki basikal, menaikkan layang dan berenang. Aktiviti seperti ini adalah lebih berharga kepada anak-anak anda dari pemberian wang.Mereka akan sentiasa ingat bahawa kepandaiannya berbasikal dan berenang adalah sesuatu yang diajarkan oleh ayah mereka. Mereka boleh berbangga dengan pengetahuan tersebut dan kemungkinan besar masa anda bersamanya akan diceritakan pada anaknya kelak.:-)

5. Bantu Anak Anda Dengan Kerja Sekolah.

Walaupun anda telah menghatarkan mereka ke kelas tambahan untuk meninggkatkan prestasi pelajaran anak anda, anda tetap harus mengambil masa walaupun 10 minit untuk menjenguk dan memeriksa buku-buku sekolah mereka. Jika ada peluang, tolong mereka untuk menyelesaikan soalan ilmu hisab. Menonton bersamanya rancangan dokumentari mengenai keindahan alam semulajadi. Selitkan diwaktu itu mengenai kebesaran tuhan dan mengapa kita harus bersyukur kepada ilahi.

6. Makan bersama sekurang-kurangnya dua kali seminggu.

Ambil tahu mengenai makanan kesukaan anak-anak anda. Anda boleh berbicang mengenai kumpulan makanan, makanan untuk pembangunan, makanan untuk tenaga dan makanan untuk mencegah penyakit. Bezakan mengenai kentang, keledek, ubi dan lobak. Bincangkan mengenai makanan tadisional, kelebihannya dan kekurangannya. Turut bincangkan dan tunjukkan adab makan orang melayu agar tidak hilang identiti melayu anak-anak kita.

7. Gunakan masa memandu untuk berbual dengan anak anda.

Guanakan masa memandu untuk berbual dengan anak anda. Bertanyakan mengenai kekalahan atau kemenangan pasukan bolasepak anak anda. Bertanyakan perasaannya dan apa yang boleh dilakukan untuk bangkit dari perasaan hampa. Bergurau dengan anak anda. Naynyi lagu dari filem lama allahyarham P Ramlee. Bertanyakan apa yang mereka suka mengenai cerita klasik tersebut. Ini adalah peluang yang tidak harus anda lepaskan. Saat-saat seperti ini mengeratkan kasih sayang keluarga anda.

8. Bersolat Dan Beramal Dengan Anak Anda. Keluarga yang bersolat bersama akan berbahagia bersama. Ajar anak anda bersolat. Tunjukkan cara berwudhu. Bersolat jemaah bersama mereka. Bawa anak anda ke masjid untuk menunaikan solat jumaat. Bersama-sama mendengar khutbah dan bertanya pendapat mereka mengenai apa yang didengar semasa khutbah. Jika ada rezki, berumrah dan tunaikan haji bersama. Semoga keluarga anda mendapat rahmat dan dilindungi tuhan.

9. Adakan Masa Khas Untuk Anak Anda.

Seperti mana anda meluangkan masa untuk isteri anda sebelum berumahtangga, adakan masa untuk anak anda walau sebulan-sekali. Berjalan dengannya ke kedai, makan dan minum sambil berbincang mengenai apa saja yang dia inginkan. Anda mungkin menghabiskan 2 jam sahaja untuk anak anda, tetapi 2 jam ini harus khusus untuknya. Jadualkan ‘date’ ini setiap bulan dan berdisiplin untuk menunaikannya. Jika anda tidak meluangkan masa untuk anak anda, apabila dia dewasa, dia tidak akan ada masa untuk anda.

10. Mendengar Dan Berbincang Dengan Anak Anda Dan Bukan Setakat Leteran.

Jika anak anda mempunyai masalah, jangan meremehkan pendapat mereka. Berikan peluang untuk mendengar dan memahami luahan anak anda. Anak anda akan ingin mendengar pendapat anda mengatasi masalah anda asalkan tidak asyik dimarah dan dileter sahaja. Dia harus merasa luahannya difahami dan bukan sekadar diperkecilkan. Jika anda bukan orang yang boleh dia kemukan masalahnya, bersiap untuk kehilangannya apabila dia dewasa kelak.

Lakuan apa yang penting untuk keluarga anda. Luangkan masa yang sedikit tetapi dengan istiqamah dan berterusan. Jangan lepaskan peluang untuk bergembira dan mendidik kurnian tuhan, semoga kebahgiaan berterusan dalam keluarga anda selamanya.

 

Terimakasih pengantin kerana melungsuri lelaman urusanpengantin.com

Comments

comments

Comments are closed.